Ett nytt, svenskt affärssystem har på kort tid gjort succé och sprids som en löpeld bland landets skönhets- och frisersalonger. ”Vi vill digitalisera och modernisera den här traditionella branschen”, säger Elin Abrilin, grundare av Voady.
Elin Abrilin arbetade som frisör, men har aldrig varit rädd för att testa nya saker. Så när hon identifierade det skriande behovet av ett affärssystem just för frisör- och skönhetsbranschen så satte hon sig helt enkelt ner och skissade på ett. Efter att hon fått ombord en utvecklare på projektet så började de bygga på det system som skulle bli Voady, en molnbaserad lösning som hanterar bokningar, kassa, lagersystem, lönehantering och leveranser. Det lanserades 2019 och sprider sig nu som en löpeld på de ofta små företagen i branschen.
Elin Abrilin berättar att det Sundsvallsbaserade bolaget nu har 750 betalande kunder, de omsätter mellan tre och fyra miljoner på årsbasis men att det är svårt att säga exakt eftersom tillväxten är så hög, och att de har fem personer som jobbar heltid med bolaget, varav tre systemutvecklare.
– Men också där går det fort, vi anställer två personer till nu och en av dem är också utvecklare.
Det finns många affärssystem som riktar sig till mindre företag, hur har Voady lyckats slå sig in på marknaden så fort? Elin Abrilin säger att det beror på att hon kan den här specifika branschen och vet vilka funktioner de behöver.
En i grunden ganska analog bransch mötte kunder som var väldigt digitaliserade.
– Tidigare var det inte så avancerat. Nu är kunderna så digitalt medvetna. De har sparat ner bilder från sociala medier och kommer med avancerade önskemål. Jag insåg hur mycket jag la ner på att konsultera och svara på frågor utan att veta hur jag skulle ta betalt för den tiden.
– Jag började fundera på ett system som skulle kunna hjälpa och skissade ner mitt drömsystem på ett A4-papper.
De funktioner i systemet som ligger bakom det unga bolagets snabba tillväxt är framför allt en särskild onlinebokning, där kunderna kan få en automatiserat uppskattad offert utifrån vilken behandling de vill ha, vilken hårtyp och hårlängd de har.
En annan funktion hon framhåller är kalenderstyrt pris, så att salongerna kan erbjuda en anpassad meny med olika priser för tid på dygnet, kvällar och helger.
Mycket i systemet handlar om att automatisera prissättningen.
– Det här är en väldigt traditionell bransch. Intresset för lönsamhet är ganska lågt och man tänker inte på hur mycket tid man lägger ner på sitt arbete. Dessutom har många en personlig relation till kunderna vilket gör det svårt att diskutera pris. Den här lösningen ger en mer rättvis prisbild.
En tredje viktig faktor som systemet innehåller är en tajtare leverantörsrelation, där salongernas partners kan tillhandahålla produktinformation och priser, både när det gäller produkter som kunderna vill använda i behandlingen eller om de vill handla med sig.
Voady är utvecklat i Amazon Web Services molnplattform. Med hjälp av AWS kom de också in i ett startup-program som också lett till de första ängelinvesteringarna.
Under tiden som de utvecklat lösningen har kunderna hela tiden blivit fler och fler, utan att bolaget egentligen gjort särskilt mycket marknadsföring.
När ska då Voady ge sig in i nästa bransch?
– I och med att vi har börjat vår verksamhet i molnet, allt är molnbaserat, så är det här otroligt skalbart. Det finns många branscher som till exempel skulle nytta av vår funktion för leverantörsamarbetet. Men vi har sagt att vi vill hålla en röd tråd och satsa på frisörsbranschen.
– Vi vill digitalisera och modernisera den branschen. När vi gjort det, då kanske vi börjar skala det till andra branscher.
Läs mer här: IDG - Computer Sweden